Berbagi info berita terbaru, seru, unik, aneh, misteri, religi terbaru

15 Anugerah Allah Pada Wanita yang Tidak Ada Pada Laki-laki

15 Anugerah Allah Pada Wanita Tidak Ada Pada Lelaki -  Dalam agama islam wanita sangat dihormati. Di dalam Al-Qur’an banyak ayat-ayat yang dikhususkan untuk wanita. Hal ini bukan dikarenakan kaum wanita itu lemah dan memiliki banyak kekurangan, akan tetapi karena Allah sangat peduli dan sayang kepada kaum wanita. Didalam diri seorang wanita, terdapat anugerah yang Allah berikan kepadanya namun tidak kepada kaum lelaki. Dan apa sajakah itu ? Berikut ini 15 anugrah Allah pada wanita yang tidak ada pada laki-laki:


15 Anugerah Allah Pada Wanita yang Tidak Ada Pada Laki-laki

1. Pada suatu waktu di Madinah, Rasulullah SAW mengiringi sebuah jenazah. Beliau mendapati beberapa orang wanita di dalam majelis tersebut. Lalu Rasulullah SAW bertanya, “Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?” Mereka menjawab, “Tidak.” Kemudian Rasulullah SAW berkata, “Sebaiknya kamu sekalian tidak perlu ziarah, dan tidak ada pahala bagimu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami niscaya pahalanya sama dengan ibadah kaum lelaki.”

2. Wanita yang memerah susu binatang, mengawalinya dengan ucapan “Bismillah” akan di doakan oleh binatang tersebut dengan doa keberkahan.

3. Wanita yang menguli tepung gandum, mengawalinya dengan “Bismillah” maka Allah akan menjadikan rezekinya berkah.

4. Wanita yang ketika menyapu lantai dengan berzikir maka akan mendapatkan pahala seperti sedang menyapu lantai di Baitullah (Ka’bah).

5. Rasulullah SAW bersabda, “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika sedang membuat roti, maka Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, sedangkan jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi.”

6. Rasulullah SAW bersabda, “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utas benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat.”

7. Rasulullah SAW bersabda, “Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat.”

8. Rasulullah SAW bersabda, “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatat baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian.”

9. Rasulullah SAW bersabda, “Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan memandikan anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya.”

10. Rasulullah SAW bersabda, “Ya Fatimah setiap wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, kemudian memotong kumis dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum kepadanya dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya saat sakaratul maut dan ia akan mendapati kuburannya menjadi sebuah taman seperti taman-taman surga dan Allah akan menjauhkan ia dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Siratul Mustaqim.

11. Jika suaminya mengajarkan atau menerangkan sesuatu kepada isterinya tentang suatu masalah agama atau dunia, maka dia akan mendapat pahala seperti 80 tahun beribadah.

12. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar rumah dan berjuang ke jalan Allah, lalu kemudian ia menjaga adab rumah tangganya maka akan masuk surga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam surga sambil menunggu kedatangan suaminya dengan menunggangi kuda yang dibuat daripada yakut.

13. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang menutupi auratnya yaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

14. Salah satu tanda keberkahan wanita ialah cepat perkawinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kawin).

15. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggembirakankamu, jika engkau memerintahnya ia mentaati perintah tersebut dan jika engkau bermusafir dia menjaga harta engkau dan dirinya. 

Itulah 15 anugrah Allah pada wanita yang tidak ada pada laki-laki. Semoga informasi diatas bisa menambah pengetahuan Anda.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Kategori:

ARTIKEL TERKAIT : 15 Anugerah Allah Pada Wanita yang Tidak Ada Pada Laki-laki